ВИХОВНА РОБОТА


                                                   РОЗДІЛ І.

ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИХОВНОЇ РОБОТИ З КЛАСОМ 

Орієнтовний перелік документації, яку веде класний керівник:

·       Класний журнал.

·       Особові справи учнів.

·        Cвідоцтва досягнень учнів.

·       Конспекти виховних годин, годин спілкування, диспутів.

·       Розробки сценаріїв виховних заходів.

·       Тека психолого-педагогічних спостережень.

·       Щоденник роботи з „важкими” дітьми.

·       Протоколи батьківських зборів.

·       Матеріали щодо запобігання дитячому травматизму, бесіди з правил дорожнього руху, облік проведення інструктажів з безпеки життєдіяльності.

·       Літопис або документи класних справ.

Циклограма класного керівника

Щоденно:

1.    Робота з тими хто запізнюється та виявлення причин відсутності учнів.

2.    Організація харчування учнів.

3.    Організація чергування учнів.

4.    Індивідуальна робота з учнями.

5.    Контроль за зовнішнім виглядом учнів.

Щотижня:

1.    Перевірка щоденників.

2.    Проведення заходів

3.    Робота з батьками за планом.

4.    Робота з вчителями предметниками.

5.    Зустріч з психологом та медсестрою, психолого-педагогічні спостереження.

Щомісяця:

1.    Відвідування уроків класу.

2.    Консультація психолога стосовно важковиховуваних дітей.

3.    Зустріч з батьками за планом.

4.    Нарада щодо планування роботи.

Протягом семестру:

1.    Оформлення класного журналу.

2.    Засідання ПС класних керівників (за планом).

3.    Аналіз виконання плану, корекція.

4.    Проведення батьківських зборів, засідання батьківського комітету (за планом).

Один раз на навчальний рік:

1.    Оформлення особових справ.

2.    Аналіз роботи та складання плану виховної роботи.

3.    Статистичні дані.

4.    Проведення відкритого виховного заходу.

 

Пріоритетні напрями діяльності класного керівника

1.    Перебудова змісту виховання, ключовими поняттями якого є людяність, милосердя, доброта, чесність, порядність.

2.    Визнана роль загальнолюдських цінностей та загальнолюдської моралі.

3.    Гуманізація відносин, цілісність виховного процесу.

4.    Вивчення учнів, учнівського колективу.

5.    Організація виховання та згуртування учнівського колективу.

6.    Організаційно-педегогічна діяльність щодо забезпечення життєдіяльності класного колективу.

7.    Розвиток особистості, її творчого потенціалу.

8.    Робота з батьками, індивідуальний вплив.

 

Зміст роботи класного керівника.

·       Вивчення учнів.

·       Об’єднання учнів у колектив.

·       Співпраця з дитячими та молодіжними організаціями.

·       Робота з батьками та громадськістю.

·       Співпраця з культурно-освітніми та позакласними установами.

·       Організація виховної діяльності: правової, родинно-сімейної, національно-патріотичної, трудової, естетичної, морально-етичної, екологічної, формування здорового способу життя, розвиток пізнавальної активності.

·       Індивідуальна робота з учнями.

·       Співпраця з вчителями-предметниками щодо дотримання єдиних педагогічних вимог у класі.

Пам’ятка щодо проведення виховної роботи

Мета проведення:

·       Вивчити індивідуальні особливості учнів під час неформального спілкування.

·       Пізнати інтереси учнів, зрозуміти їхні переживання та мотиви поведінки.

·       Обговорювати поточні події класу, селища, держави.

Форми проведення:

·       Вільне спілкування вчителя з учнями.

·       Бесіди на заплановані теми.

·       Обговорення актуальних статей з газет.

·       Обговорення кінофільмів, книжок, вистав.

·       Зустріч із цікавими людьми.

·       Усні журнали.

·       Засідання прес-клубу.

·       Виступи учнівських лекторських груп.

·       Дискусії.

·       Години спілкування.

·       Тренінги.

·       Екскурсії.

·       Політичне інформування учнів.

Виховні години проводяться один раз на тиждень у певний день. Тематика спілкування з учнями заздалегідь планується, однак поточні події у класі, школі, місті, державі можуть підказати тему незаплановану раніше.

Основні завдання класовода:

·       Виховання високої моралі у підростаючого покоління, формування в нього українського менталітету, традицій.

·       Створення необхідних умов для фізичного розвитку школярів, збереження та зміцнення їхнього здоров'я.

·       Духовно-моральне виховання.

·       Розвиток розумових і фізичних здібностей, формування високої пізнавальної культури, організація змістовного дозвілля учнів.

·       Підготовка школярів до господарсько-трудової діяльності.

·       Створення умов для вільного вибору учнями світоглядних позицій.

·       Гуманізація педагогічного процесу, демократизація стосунків у колективі.

·       Врахування інтересів дітей.

·       Організація роботи з батьками.

 


Критерії ефективності виховної роботи:

·       Рівень організованості класного колективу (дисциплінованість, робота учнівського самоврядування).

·       Рівень навчальної мотивації учнів класу (динаміка підвищення якості знань, ефективності роботи з учнями, які навчаються на початковому рівні, активності учнів у позаурочній діяльності).

·       Різноманітність позаурочного життя класу.

·       Динаміка зростання рівня вихованості учнів.

·       Рівень розвитку класного колективу (згуртованість, активність, ініціативність, виховний вплив колективу на його членів, рівень розвитку громадської думки).

·       Активність співпраці класу з класним керівником.

·       Зв’язок із сім’єю, участь батьків у виховному процесі.

·       Робота з проблемними учнями, надання педагогічної підтримки на основі індивідуального підходу.

·       Захищеність та комфортність умов перебування вихованця у класі, школі.

Показники успішної діяльності класного керівника:

·       Високий рівень ефективності виховної роботи з класним колективом.

·       Високий рівень розвитку творчої індивідуальності класного керівника, наявність в нього авторської педагогічної технології.

·       Високий рівень володіння уміннями та навичками класного керівника ( уміння поставити мету, спланувати роботу, здійснити її, оцінити, проаналізувати та зробити висновки).

·       Активна співтворчість з класом.

·       Контакт з батьками, залучення їх до співпраці.

·       Володіння вмінням зацікавити вихованців власним захопленням, організувати дозвілля.

·       Взаємний інтерес класного керівника та учнів один до одного, повага учнів до класного керівника.

                                     „Золоті” правила класного керівника.

1.    Учитель має бути особистістю, яка приваблює дітей.

2.    Учитель повинен викликати любов та повагу дітей до себе, якщо він сам любить, поважає кожну дитину та спілкується з нею, у стосунках з нею чесний і відвертий.

3.    Учитель має бути веселим і жартівливим.

4.    Учитель має раціонально використовувати свій час.

5.    Учитель має бути доброзичливим.

6.    Учитель має постійно вдосконалюватись, розширювати свій кругозір.

7.    Гасло вчителя: „Пізнай самого себе і допоможи в цьому своїм учням”.

8.    Учитель повинен реалізувати індивідуальний підхід до дитини, вміти її вислухати.

9.    Учитель має створити колектив, в якому панують доброзичливі стосунки.

10. Учитель має любити, захищати дитину, поважати її почуття

 


РОЗДІЛ II. 
Аналіз виховної роботи з учнями
1-А класу  за попередній рік
 Учні 1-А класу стали набагато дорослішими, 
цілеспрямованими, відповідальними та 
згрупованішими ніж у попередньому році. 
Спостерігаються зміни як у психологічному 
розвитку так і у фізичному.


==В основу виховної роботи, яка була проведена у попередньому році, покладено виховання в учнів гордості за нашу Батьківщину, вміння  жити і працювати в колективі, вироблення навичок самообслуговування. Широко використовувалися  символи і ритуали нашої держави: Герб, Прапор і Гімн. Зосереджена увага на виховання в учнів любові до рідного краю та її охорони, бережливого ставлення до народного добра, правдивості, доброти і принциповості.

Всі знання, уміння та навички учнів активізувалися і тепер спостерігаються у всіх змінах учнів.
З дітьми стало набагато легше працювати.

В  цьому навчальному році введено деякі нові види роботи з дітьми, які повинні розвинути в учнів свої індивідуальні особливості, де діти будуть проявляти свої внутрішні резерви.  

 Класовод:                                  Попович М. І.

РОЗДІЛ ІІІ.

ВІДОМОСТІ ПРО УЧНІВ

1.Анкетні дані

п/п

Прізвище, ім’я, по батькові

Дата народження

ПІП батьків , опікунів

Домашня адреса, телефон

1

Вайдич Владислав Іванович

24.09.

2014

Вайдич Мирослава Вас.

Вайдич Іван Вас

Лісковець,43

2

Гавей Михайло Іванович

22.11.14р

Гавей Тетяна Вол.

Гавей Іван Мих.

Лісковець,174.кв3

3

Голодняк Владислав Васильович

19.06. 14

Голодняк Любов Вас.

Голодняк Василь Ів.

Лісковець,162

4

Гурзан Сергій Ярославович

17.08.14

Гурзан Тетяна Ів

Гурзан Ярослав Мих.

Лісковець,165

5

Деребик Назарій Васильович

11.08.14

Деребик Оксана Мик.

Деребик Василь Вас.

Лісковець,118

6

Довгінка Яна Іванівна

16.06.14

Довгінка Наталія Вол.

Довгінка Іван Мик.

Лісковець,105


7

Куцюна Віталій Віталійович

25.03.14

Куцюна Наталія Петрівна

Куцюна Віталій Федорович

Лісковець,148

8

Куцюна Наталія Віталіївна

25.03.14

Куцюна Наталія Петрівна

Куцюна Віталій Фед.

Лісковець,148

9

Литвак Валентина Михайлівна

15.04.14

Литвак Наталія Юр.

Литвак Михайло Мих.

Лісковець,139

10

Литвин Іван В’ячеславович

11.09.14

Литвин Наталія Вас.

Литвин В’ячеслав Пет.

Лісковець,166

11

Попович Михайло Михайлович

09.10.14

Попович Наталія Бор.

Попович Михайло Фед.

Лісковець,14

 

                    

 

Соціальний паспорт ___1-А___ класу

 

Категорія

Кількість  учнів

         ПІБ учнів

1

Діти-сироти

 

 

2

Діти, позбавлені батьківського піклування

 

 

3

Діти з  багатодітних сімей

 

7

 Вайдич Владислав

Гавей Михайло

Деребик Назарій

Куцюна Віталій

Куцюна Наталія

Литвин Іван

Попович Михайло

4

Діти з малозабезпечених сімей

5

  Вайдич Владислав

Гавей Михайло

Деребик Назарій

Литвин Іван

Попович Михайло

5

Диспансерний облік

 

 

 

6

Чорнобильці

 

 

7

Діти-інваліди

 

 

8

Діти учасників АТО

 

 

 

 

9

Діти працівників органів внутрішніх справ та військовослужбовців, які загинули під час виконання службових обов’язків

 

 

10

Творчо-обдаровані діти

  • Читці
  • Малюють  
  • Танцюють
  • Поети, письменники
  • Спортсмени
  • Оригінальний жанр  

·       Співають

 

 

 

 

11

Діти соціальної сфери (освіта, культура, медицина, місцеве самоврядування (м/с ради)

4

 Голодняк Владислав

Гурзан Сергій

Куцюна Віталій

Куцюна Наталія

12

Діти АПК

 

 

 

13

Діти , які навчаються в музичних школах

 

 

14

Діти  з неповних сімей :

Виховуються матір’ю

Виховуються батьком 

 

 

15

Діти з неблагополучних сімей (облік)

 

 

 

16

Діти з неблагополучних сімей , які не перебувають на обліку , але потребують особливої уваги

 

 

АКТИВ КЛАСУ

Прізвище, ім’я, по батькові

              Доручення

1

Вайдич Владислав Іванович

начальник дошки

2

Гавей Михайло Іванович

хранитель часу

3

Голодняк Владислав Васильович

адміністратор матеріалів

4

Гурзан Сергій Ярославович

адміністратор осередку гри та відпочинку

5

Деребик Назарій Васильович

розпорядник перерв

6

Довгінка Яна Іванівна

помічник вчителя

8

Куцюна Віталій Віталійович

лідер шеренги

9

Куцюна Наталія Віталіївна

помічник вчителя

10

Литвак Валентина Михайлівна

медичний патруль

11

Литвин Іван В’ячеславович

охоронець стільців

12

Попович Михайло Михайлович

утилізатор





 

РОЗДІЛ ІV.

ОСНОВНІ ЗАВДАННЯ ТА ПРОБЛЕМНІ ПИТАННЯ В РОБОТІ З КЛАСОМ

Методична виховна проблема школи

 



Методична проблема класу

_____________________________________________________________________

Завдання виховної роботи на 20_21_/20_22_ н.р.

·       Організація колективу, формування культури поведінки на уроках та в позаурочний час, закріплення основ загальнолюдської культури поведінки.

·       Прищеплювати учням любов до навчання, створювати умови для засвоєння навчальних програм і розвитку творчих здібностей.

·       Виховувати загальнолюдські моральні якості: людяність, доброту, чесність, правдивість, ввічливість, повагу до людей, любов до праці.

·       Надавати кваліфіковану допомогу батькам у питаннях виховання в дітях кращих людських якостей та подолання негативних звичок і рис характеру.

·       Виховувати творчі здібності, підтримувати ініціативні, організаторські здібності та естетичні нахили в дітей.

·       Виховувати любов до України, свого народу, сімї, друзів. Бережливе ставлення до свого здоровя та здоровя оточуючих.


 

 РОЗДІЛ V.

ПСИХОЛОГО-ПЕДАГОГІЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА КЛАСУ

І. Склад класу

У _2-А__ класі навчається _11__учнів, з них _3___ дівчат і _8_хлопців.  Клас вікової норми.

Показники успішності:

  • Учнів з високим рівнем навчальних досягнень - ____________________
  • Учнів з достатнім рівнем навчальних досягнень – ___________________
  • Учнів з середнім рівнем навчальних досягнень – ___________________
  • Учнів з початковим рівнем навчальних досягнень- __________________

Учні класу із задоволенням виконують громадські доручення, в класі працює учнівське самоврядування.

ІІ. Згуртованість класу

За даними останнього анкетування під час вивчення мікроклімату колективу, активність учнів класу виявилось такою:

  • 50__% дітей проявляють себе активно в житті колективу;
  • 40__% дітей мають середній рівень активності;
  • _10_% дітей не цікавляться справами колективу.

Загалом стосунки у класі __________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

ІІІ. Організованість класу

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

IV. Громадська думка у класі

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

V. Характер зв’язків у колективі

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

VІ. Актив класу

Актив класу – це ті учні, які виконують самоврядування в класі. Його розпорядження виконуються на 100__%.  Постійним лідером в класі є (П.І.):___Гурзан С., Деребик Н.________________  Учні класу знають, що відбувається в школі та інших класах. Загально шкільні доручення виконуються на _20_%. У загально шкільних заходах клас бере  участь на 80___%.

VІІ. Заходи щодо подальшого згуртування класного колективу

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

РОЗДІЛ VI.

РОДИННЕ ВИХОВАННЯ

Головні напрямки роботи з батьками:

1.Дитина в сім’ї:

  • Дитина як виховний та соціальний інститут;
  • Зміст сімейного виховання і виховні завдання батьків;
  • Визначальні фактори формування особистості дитини;
  • Вплив освітнього та культурного рівня батьків на виховання дитини;
  • Мікроклімат у сім’ї, умови для розвитку та виховання дітей;
  • Охорона здоров’я та фізичний розвиток дитини;
  • Режим дня, психічний розвиток дитини;
  • Індивідуальні особливості дитини та їх урахування.

2.Спілкування батьків з дітьми:

  • Роль спілкування у встановленні довірливих стосунків між батьками та дітьми;
  • Педагогічний такт у спілкування;
  • Урахування вікових та індивідуальний особливостей, інтересів, потреб дітей, зміст і форми спілкування.

3.Спільна діяльність батьків та дітей:

  • Роль діяльності в розвитку і вихованні дітей;
  • Сімейні обов’язки та доручення;
  • Спільна суспільно корисна діяльність;
  • Зміст і види спільної діяльності батьків та дітей – інтелектуальна, трудова, патріотична, природоохоронна, естетична, спортивна, милосердна;
  • Оцінка результатів діяльності дитини, її стимулювання;
  • Педагогічний такт у спільній діяльності з дітьми.

Напрямки роботи з батьками в школі.

  1. Ознайомлення з умовами життя сім’ї, її психологічним кліматом, особливостями поведінки дитини в сім’ї.
  2. Визначення півня педагогічної культури батьків.
  3. Виявлення труднощів, які відчувають батьки.
  4. Виявлення позитивного досвіду сімейного виховання з метою його поширення.
  5. Здійснення колективного, диференційованого та індивідуального педагогічного впливу на батьків на основі ретельного аналізу.
  6. Допомога батькам у підвищенні їхньої педагогічної культури, організації родинного життя як джерела самовиховання дитини.
  7. Залучення батьків до організації позашкільної виховної роботи.
  8. Поширення досвіду роботи з батьками.
  9. Створення банків науково-методичної інформації з проблем сім’ї, роботи з батьками та сімейного виховання.

Методи вивчення сім'ї:

1.     Спостереження.

2.     Бесіда.

3.     Тестування.

4.     Анкетування.

5.     Діагностика.

6.     Ділові ігри.

7.     Аналіз дитячих малюнків про сім’ю.

8.     Аналіз дитячих творів про сім’ю.

 

 

Форми роботи з батьками:

  1. Батьківські збори.
  2. Бесіди (колективні, групові, індивідуальні).
  3. Конференції, диспути, дискусії.
  4. Перегляд фільмів на педагогічні теми.
  5. Дні відкритих дверей.
  6. Оформлення куточків для батьків.
  7. Телефон довіри.

Тематика засідань батьківських зборів

п/п

Тематика занять

Дата

проведення

Кількість присутніх батьків

1.

 

Вересень

 

2.

 

 

 

 

 

 

Листопад

 

3.

 

Січень

 

4.

 

 

 

 

 

 

Березень

 

5.

 

 

 

 

 

Травень

 

 

  

Протокол батьківських зборів № _____

 

від ______________________________

 

Присутні : __________________     Голова зборів ________________

Відсутні :  __________________      Секретар ____________________

 

Черга денна :

1.______________________________________________________________________________________________________________________

2.______________________________________________________________________________________________________________________

3.______________________________________________________________________________________________________________________

Слухали  : ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

Виступили : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Ухвалили : ____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

Голова зборів                      _____________________

Секретар                              _____________________

Листок здоров'я учнів ___ класу _________

на 20___/20___ н.р.

 

ПІ

Д/н

Група з фізкультури

Термін дії

Зміна групи       з фізкультури

Термін дії

Примітка

1

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

3

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

6

 

 

 

 

 

 

 

7

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

9

 

 

 

 

 

 

 

10

 

 

 

 

 

 

 

11

 

 

 

 

 

 

 


 



           Журнал   обліку   роботи з батьками
    

п/п

Дата

 Зміст    бесіди

Висновки

   Підпис
  батька



























































Акт обстеження побутових умов сім

                                     (П.І.Б. учня, клас)

Проживає за адресою____________________________________________
Комісія у складі  ________________________________________________
______________________________________________________________
провела обстеження побутових умов сім'ї _________________________
в  ході якого було виявлено таке:
сім'я складається з __________  осіб
                  
                                    Батьки
                          Місце роботи                    
Мати:


Батько:



        Брати,сестри   (П.І.Б)                       
  Рік народження   
                       Місце навчання





















Займають житлове приміщення__________________________________

Санітарно-гігієнічні умови ________________________________________

Наявність куточка або кімнати для дитини _________________________

Відносини в сім'ї_________________________________
                  Характеристика батьків

Мати: ________________________________________________________

Батько:_______________________________________________________

Взаємовідносини з дітьми ________________________________________

Проблеми у вихованні____________________________________________

Соціальний стан сім'ї ____________________________________________
Висновки та пропозиції комісії_____________________________________
_______________________________________________________________
_______________________________________________________________


Підписи членів комісії   ___________________________________________

 


Пояснювальна записка

 

від  _______________________________________________________, 

                                                    (Прізвище, ім’я, по батькові батька або матері)

 

батька/матері _______________________________________________,            

                        (Прізвище, ім’я дитини)

учня/учениці _____ класу Лісковецького НВК

                                                              

Причиною відсутності моєї дитини  ____.____. - ____.____.20___ р.

 

є  ________________________________________________________.

 

Прошу вважати цю причину поважною.

 

Я свідомий щодо батьківської відповідальності

стосовно вчинків, здоров’я та життя дитини.

 

___.____.20___ р.                                                                               ______________

                                                                                                                                                                                                   (Підпис)

 


Ми – українці, ми – за мир!
Мета. Поглибити знання учнів про Україну, продовжити ознайомлювати дітей із національними символами України, формувати національну свідо­мість школярів, виховувати патріотів рідної держа­ви, повагу до її символів, розвивати пізнавальні інтереси; виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого і сучасного.
Обладнання: звукозаписи Гімну України, пісень "Моя Україна",  плакати з сим­волікою держави, з символами України.
Хід уроку
I.             Організація класу до уроку.
Лунає пісня "У мене ти одна єдина".
II.          Актуалізація чуттєвого досвіду учнів.
Акровірш
У всіх людей — одна святиня,
Куди не глянь, де не спитай,
Рідніша їм своя пустиня,
Аніж земний в чужині рай.
Їм красить все їх рідний край.
Нема без кореня рослини,
А нас, людей, — без Батьківщини.

Учень. На білому світі є різні країни,
А в них - і ліси, і лани...
Та тільки одна на землі Україна,
А ми - її доньки й сини.
Усюди є небо, і зорі скрізь сяють,
І квіти усюди ростуть...
Та тільки одну Батьківщину я маю,
Її Україною звуть.
Моя Україно, тебе я кохаю -
Тут дім мій, тут друзі живуть.
Тут мовою рідною пісня лунає
І мальви по селах цвітуть.
 III. Сприйняття та засвоєння матеріалу уроку.
Україна - одна з найбільших держав у Європі. Це країна, яка має свої символи, традиції, свою мову, історію і талановитий народ, який протя­гом багатьох віків боровся за свободу Батьківщини.
24 серпня 1991 року Україна здобула незалеж­ність. Український народ заявив про себе як про велику націю, гідну посісти достойне місце у світо­вій спільноті.
 Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа - частинка твого "Я".
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія...
Є нація! Хай знають всі на світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце Правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
Л.Руденко
Сторінка «Моя прекрасна Україна»
Дуже багато про Україну складено віршів, пісень, легенд, казок, прислів’їв і приказок. Зараз ми їх пригадаємо.
Чудовий край мій — Україна.
Це рідна серцю сторона.
Цвіте духмяно тут калина
 І рута-м’ята край вікна.
Лелеки весело клекочуть,
Співають дзвінко солов’ї.
Сади вишневі ваблять очі,
І колосяться пшениці.
Говерла манить у походи,
Захоплює всіх Синевир
І гордо котить свої води
Дніпро — краса і богатир.
А вмілі руки вишивальниць
Сорочку вишивають враз.
Ніде краси такої в світі
Ви не побачите, яків нас!
До тебе, рідна Україно,
Ми серцем линемо завжди,
Куди б життя нас не занесло,
В які б шляхи ми не пішли.
Вкраїнська земле барвінкова,
Багатий, щедрий, милий край,
Співуча мово калинова,
Живи, Вкраїно, процвітай!

Легенда про Україну
Існує така легенда. Колись давно Бог створив народи і кожному наділив землю. Наші ж предки кинулись на розподіл землі пізніше, і землі їм вже не дісталось.
От вони й пішли до Бога. А він у цей час молився, і вони не сміли йому щось сказати. Стали чекати. Через деякий час Бої обернувся, сказавши, що вони чемні, хороші. Дізнавшись, чого воші прийшли до нього, запропонував їм землю. «Ні, — відповіли наші предки, — там уже живуть німці, французи, іспанці, італійці». — «Тоді я вам дам землю ту, що залишив для раю, там усе є: річки, ліси, степи. Але пам’ятайте: якщо будете її берегти, то вона буде ваша, а ні — ворога».
Пішли наші предки на ту землю, оселилися і живуть до сьогоднішнього дня. А край свій назвали Україною.
Прислів’я і приказки
1-                   Всюди добре, а вдома найкраще.
2-                   У нас такий край, що й під вишнею рай.
3-                   Кожному мила своя сторона.
4-                   Із своєї печі і дим не гіркий.
5-                   Людина без Вітчизни, як соловей без пісні.
6-                   Рідна земля і в жмені мила.
7-                   За рідною-землею і в небі скучно.
8-                   За рідний край життя віддай.
Сторінка «Основний Закон України»
28 червня — День Конституції України.
Конституція України
Конституцію читають
Тато, мама і дідусь.
Я на неї теж дивлюсь,
Сторінки перегортаю.
Гарна книжка і цікава,
Всіх добра навчає
 І дарує людям право,
Від зла захищає.
Скоро я навчусь читати
І сам прочитаю,
Бо вже дуже хочу знати,
Які права маю.
(Володимир Лях)

маю право
Я — українець. Є у мене право на рідну мову та свою державу, на гордий прапор золотисто-синій, на щастя жити у такій країні.
Я — українець. Право знати маю про тих, кого героями вважаю, що людство рятували від руїни, — синів і дочок, гідних України.
Я — українець. Хочу право мати завжди усе, що думаю, казати, на незалежну та міцну державу, на все, що гарантовано по праву.
Я — українець. І моє це право любити землю горду й величаву, та дух свободи набирати в груди.
Я — українець. Був ним, є і буду!
(Леся Вознюк)
Сторінка «Київ — серце України»
(Із використанням презентації або малюнків із зображенням краєвидів Києва.)
Мій край
Київ — серце України
І найстарше місто в світі,
Хоч пройшов усякі зміни,
Гарний весь — в зимі і в літі.
Там церкви золотобанні,
А в них дзвони міднокуті,
Як задзвонять на світанні,
В Україні всім їх чути.
Коло Києва чи Львова,
Куди піду — гарно всюди,
Куди ступлю — рідна мова,
Де погляну — рідні люди.
Працьовиті підгірянці,
Як вогонь, палкі гуцули
І сміливії кубанці,
Що ще січень не забули.
І розважні подоляни,
І полтавці — солов'ї,
Бойки,лемки, волиняни —
Все ото брати мої.
(Роман Купчинський)
Сторінка «Державні символи України»
 Вистраждавши, виборовши волю, Україна має свою державну мову та державні симво­ли - Герб, Прапор, Гімн.
Лунає Державний Гімн України.
                          Гімн
Слова палкі, мелодія врочиста, —
Державний Гімн - ми знаємо усі.
Для кожного села, містечка, міста —
Це клич один з мільйонів голосів.
Це наша клятва, заповідь священна,
Хай чують друзі й вороги,
Що Україна вічна, незнищенна,
Від неї лине світло навкруги.
Н.     Поклад
              Герб
Наш Герб — тризуб.
У ньому сила
Отця Небесного і Сина.
Уважно придивись до нього –
На Духа схожий він Святого.
Що голубом злетів з небес
 1 у людських серцях воскрес.
Тризуб - немов сім'я єдина,
Де тато, мама і дитина *
Живуть у мирі і любові
 На Україні новій, вольній.
В.Паронова
          Прапор
Прапор - це державний символ,  
він є в кожної держави;
це для всіх ознака сили,
це для всіх - ознака слави.
Синьо-жовтий прапор маєм:
синє небо, жовте жито;
прапор свій оберігаєм,
він святиня, знають діти.
Прапор свій здіймаєм гордо,
 ми з ним дужі і єдині,
ми навіки є народом,
українським в Україні.
Н.     Поклад
Сторінка «Славетні люди України»
Сторінка «Чудеса України»
Сторінка «Мова наша солов'їна»
Рідна мова
Не можна ходити по рідній землі, не чарую­чись виплеканою народом у віках рідною мо­вою. В народу немає скарбу більшого, як його мова... Слова — це крила ластівки, вона їх не почуває, але без них не може злетіти. Тож має­мо зробити все для того, щоб не згорнулися крила, щоб не обірвалася золота нитка, яка веде з давнини в наші дні.
(Юрій Мушкетик)
Українська мова
Гей, яка чудова,
Свіжа і багата
Українська мова,
Мова мами й тата!
Мова мами й тата,
Діда і бабусі,
Знаю її добре,
Ще краще навчуся.
(Роман Завадович)
Рідна мова
Сію дитині в серденько ласку.
Сійся-родися, ніжне «будь ласка»,
Вдячне «спасибі», «вибач» тремтливе —
Слово у серці — як зернятко в ниві.
«Доброго ранку!», «світлої днини!» —
Щедро даруй ти людям, дитино!
Мова барвиста, мова багата.
Рідна і тепла, як батьківська хата.
(Варвара Гринько)
Українська мова — одна з найбагатших і наймелодійніших мов світу. Кожен українець має пишатися своєю мовою. Сьогодні нашій мові хочеться сказати: "Будь завжди! Живи вічно!"
Добре жити людству, коли панує доб­рота і любов, злагода і мир. Але зараз ми пережива­ємо не просто важливий історичний момент, а справді переламний у долі України. І позиція більшості українців очевидна: Україна, попри мовні питання, культурні розбіжності, історичні відмін­ності — єдина. Свою соборність народ готовий боронити до кінця.
 Ми — юні громадяни і патріоти України, в ім'я майбутнього — ми голосуємо...
Діти {разом). ЗА МИР!
Учні.
Мир на землі - це дім і мама, й тато,
Й любові стільки - просто через край!
Це та земля, де щастя є багато,
І в кожнім домі - хліба коровай!

Це та земля, де сміх і пісня лине,
А діти йдуть до школи знов і знов.
Й ніколи у боях ніхто не гине,
Бо там господар — щастя і любов!

Сльоза зорі стоїть над обеліском,
Сховавши клопоти людські і сни.
Сьогодні треба поклонитись низько
Усім, усім, хто не прийшов з війни.
Діти (разом). Вічна слава героям!
Хвилина мовчання.
Ведуча. Як символ всенародної вдячності пам'яті про тих, хто віддав своє життя за Батькіщину, за мирне небо та щасливе майбутнє, відпускаємо голубів миру в чисте небо України і промовляємо:
Діти (разом). Ми - українці, ми - за мир!
Пісня «Квітуча Україна»






«Подорож до світу малень-
ких казок В.О. Сухомлинського»
Мета:
формувати уявлення про доброту, чуйність і уважність; вчити спостерігати, робити висновки;
розвивати діалогічне та монологічне мовлення;
виховувати любов до батьків, до рідного краю, до праці. 




Обладнання: портрет В. О. Сухомлинського, плакати, вислови В. О. Сухомлинського, виставка книжок, квіти.

                                                     Хід уроку 
Добрий день, дорогі діти!
Сьогодні ми з вами зібралися тут, щоб познайомитися з жит­тєвою стежиною великого душею і талантом учите­ля, закоханого в дитину, в землю, в мову, народ і його творчість. (1, 2, 3 слайд)
«Ходімо, діти, до школи, - сказав загадковим голо­сом учитель і помандрував у сад вузькою стежиною. - Так, наша школа буде тут, під голубим небом, на зе­леній травичці, під гіллястою грушею. Скиньмо ось тут черевички і підемо босі, як звикли ви бігати ціле літо...» (4, 5 слайд)
            - Жив на світі педагог, учений, письменник Василь Олександрович Сухомлинський. Він дуже любив дітей і написав для них багато-багато оповідань та казок про ласкаве сонечко та м'яку травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика, про зайчика-хвалька та голосистого півника, про ласкаві мамині руки і добру бабусю. (6, 7 слайд)
Він писав казки про доброту, бо сам був доброю людиною і дуже хотів, щоб ви, діти, виросли добрими, чуйними, працьовитими, щоб мали тата і маму, рідну домівку, нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими лугами, густими лісами, безмежними ланами.
Сьогодні ми свій урок присвячуємо творчості В.О. Сухомлинського, і тема його - «Людина починається з добра» за казками цього письменника. (8слайд)
                                     Біографія В.О. Сухомлинського.
Настя (9 слайд)
Народився В.О. Сухомлинський 28 вересня 1918 р. в селі Василівка Онуфріївського району, Кіровоградської області у незаможній сім'ї. До революції батько Олександр Омелянович Сухомлинський працював за наймом як тесляр і столяр у поміщиків та окремих селянських господарствах.
Мати - Оксана Юдіна, працювала в колгоспі. В їхній сім'ї, крім Василя, було ще троє дітей - Іван, Сергій та Меланія. Всі вони стали вчителями.
(10 слайд) Закінчивши навчання в семирічній школі, де був одним з найкращих учнів, улітку 1934 р. вступив до Кременчуцького педагогічного інституту і став студентом факультету мови і літератури, але через хворобу у 1935 р. припинив навчання у ВУЗІ і сімнадцятирічним юнаком розпочав свою педагогічну роботу.
Саша  Протягом 1935-1938 рр. він викладає українську мову і літературу у школі. Потім продовжує навчання у Полтавському педагогічному інституті (заочно).
У 1941 р. був призваний до лав Радянської Армії.
У 1942 р. був тяжко поранений.(11 слайд) У 1942-1944 рр. працює директором середньої школи і вчителем російської мови і літератури у селищі.
Навесні 1944 р. з дружиною до України, на свою Батьківщину, в Онуфріївський район. Працює чотири роки завідувачем районного відділу освіти.
        А в 1948 р. за власним проханням стає директором Павлиської середньої школи. Цією школою він керував до кінця свого життя. 23 роки життя в Павлиші стали найпліднішими. (12 слайд)
На найвищий щабель своєї творчості В. О. Сухомлинський піднявся в 60-і роки. Саме в ці роки він написав свої найкращі книжки, статті, художні твори для дітей. (13, 14 слайд)
          Не раз був нагороджений орденами і медалями за свою плідну працю.
Володимир 2 вересня 1970 р. перестало битися серце В. О. Сухомлинського. (15 слайд) Він прожив 52 роки. Але фізична смерть не поклала край життю його творчих надбань. І тому ми сьогодні зупинимось на одній зі сходинок багатогранної творчості вчителя-педагога В. О. Сухомлинського - казках. Розглянемо казки видатного педагога про добро і чуйність до людей.
Адже тема нашого уроку так і звучить: «Людина починається з добра».
                                             Перше правило: 
(16 слайд)
«Будь добрим і чуйним до людей.. Допомагай слабким і товаришу в біді».
Вчитель. Зараз я вам загадаю загадки, відгадки будуть головними героями тих казок, які ви зараз почуєте.
Гострі кігті має -
В подушки ховає,
Лазить все на плотик,
- А зоветься... (котик).
Пара довгих вушок,
Сіренький кожушок,
Скорий побігайчик,
- А зоветься... (зайчик).
В лісі є кравець чудовий:
Шиє звірям він обнови.
Для ведмедів - кожушки,
Для лисички - сорочки,
Для куничок - рукавички,
А для білочок - спіднички.
Зайцю - валянки на лапки,
І собі пошив піджак,
Хто кравець такий? (їжак)
Вчитель. (17 слайд) Послухайте казку В. О. Сухомлинського «Як здивувався Мурко». 

Як здивувався Мурко
Був собі у бабусі старий-престарий кіт Мурко. Лежить Мурко проти сонця, гріється. Заплющивши очі, спить, поклав голову на лапки. Тільки хвостиком махає, мух відганяє.
На подвір’ї ходило курча. Воно відбилося від квочки й жалібно пищало. Побачивши кота, замовкло. Підійшло тихенько до нього, притулилося й очі закрило. Тепло йому біля котового кожушка Мурко відчув, що до нього хтось притуляється. Розплющив очі – курча. І здивувався: та й сміливе ж яке!
Дивиться Мурко на курча, дивується й не знає, що йому робити. Чи налякати курча, щоб утекло, чи хай собі гріється?
- Чому Мурко здивувався? Чи правильний його вчинок?
Послухайте ще казку
(18 слайд) «Зайчик і горобина» .
Засипало снігом землю. Нема чого їсти зайчикові. Побачив зайчик червоні ягоди на горобині. Бігає навколо дерева, а ягоди — високо. Просить зайчик: «Дай мені, горобино, одне гроно ягідок».
А горобина й каже: «Попроси вітра, він і відірве».
Попросив зайчик вітра. Прилетів вітер, гойдає, трусить горобину. Відірвалося гроно червоних ягід, упало на сніг. їсть зайчик ягоди, дякує вітрові.
- Хто в цій казці пожалів зайчика?
- Чого навчає вас ця казка? (Допомагати в біді).
Вчитель. От ми повинні запам
ятати, що добра людина потрібна всім.
У В. О. Сухомлинського є ще казки і про маму.
(19 слайд) Друге правило: 
«Поважай та шануй батька й матір».
(20 слайд) Читання казки «Яблуко в осінньому саду» 
Яблуко в осінньому саду
(оповідання)
Пізньої осені маленькі близнятка Оля й Ніна гуляли в яблуневому саду. Був тихий сонячний день. Майже все листя з яблунь опало і шурхотіло під ногами. Тільки де-не-де на деревах залишилося пожовкле листячко.
Дівчатка підійшли до великої яблуні. Поруч із жовтим листком вони побачили на гілці велике рожеве яблуко.
Оля й Ніна аж скрикнули від радості.
–       Як воно тут збереглося? – з подивом запитала Оля.
–       Зараз ми його зірвемо, – сказала Ніна і зірвала яблуко. Кожній хотілося потримати його в руках.
Олі хотілося, щоб яблуко дісталось їй, але  вона соромилась висловити це бажання, а тому сказала сестрі:
–       Хай тобі буде яблуко, Ніно…
Ніні хотілося, щоб яблуко дісталося їй, але вона соромилась зізнатися в цьому. Ніна сказала:
–       Хай тобі буде яблуко, Олю…
Яблуко переходило з рук в руки, дівчатка не могли дійти згоди. Та ось їм обом сяйнула одна і та ж думка: вони прибігли до мами радісні, схвильовані.
Віддали їй яблуко.
В маминих очах сяяла радість.
Мама розрізала яблуко й дала дівчаткам по половинці.
- Чи любили дівчатка свою маму?
- З чого це видно?
Вчитель. (21 слайд)А тепер послухайте казку про любов семи дочок до своєї матері. (Діти читають казку в особах «Сьома дочка» з «Чистої криниці»). 
Сьома дочка
(казка)
Було у матері сім дочок. Ось поїхала одного разу мати в гості до сина. А син жив далеко-далеко. Повернулася додому аж через місяць.
Коли мати ввійшла до хати, дочки одна за одною почали говорити, як вони скучили за матір’ю.
- Я скучила за тобою, немов маківка за сонячним променем, – сказала перша дочка.
- Я ждала тебе, як суха земля жде краплину води, – промовила друга дочка.
- Я плакала за тобою, як маленьке пташеня за пташкою, – сказала третя.
- Мені тяжко було без тебе, як бджолі без квітки, – щебетала четверта.
- Ти снилась мені, як троянді сниться краплина роси, – промовила п’ята.
- Я виглядала тебе, як вишневий садочок виглядає соловейка, – сказала шоста.
А сьома дочка нічого не сказала. Вона зняла з ніг матусі взуття і принесла їй в мисці теплої води – помити ноги.
- Яка з семи дочок найбільше любила свою маму? Чому ви так думаєте?
(22 слайд) Третє правило:
«Усі блага і радощі життя створюються працею.
Без праці не можна чесно жити».
«Навчання - твоя перша праця».
Вчитель. Послухайте казку.
Казка перша «Борщ із скибкою свіжого хліба» («Чиста криниця». Читає учень). 
В однієї матері було два сини - Працьовитий і Ледачий. Одного разу поїхав Працьовитий у поле - землю орати, а Ледачий пішов у садок під грушею лежати…
Мати думає: «Що б його смачне на обід синам зварити?» Зварила борщу зі свіжою капустою, зі сметаною, з кропом і буря­ками. А до борщу спекла хліба свіжого, пахучого. Сіла мати біля столу, чекає синів. Ось уже й сонце стало на вечірньому прузі, а Працьовитого немає. Ледачому вже під гру­шею не лежиться, хочеться їсти, та знає, що обідати мати дає обом разом.
Ось і приїхав Працьовитий. Умився, перевдягнувся, сів за стіл, і Ледачий сів. Насипала мати дві миски борщу, нарізала хліба. Запахло в хаті борщем і свіжим хлібом, їсть Працьовитий та дякує матері:
- Ой, смачного ж ви борщу наварили!
Виїв Працьовитий миску й ще попросив. А Ледачий з’їв одну
ложку - скривився - зажурився, а як третю з’їв, - на стіл схи­лився, ложку поклав і питає матері:
- Мамо, чого це борщ такий недобрий?
- Їдь, сину, завтра в поле, - каже мати, - то й борщ буде добрий, і хліб пахучий буде…
- Чому ледареві був борщ несмачний? Що йому порадила мати? 

Казка друга «Чому мама так хвалить?» (В. О. Сухомлинський «Пшеничний колосок». Читає учениця). 
«Чому мама так хвалить?»
Пішла мама на роботу, а вдома залишилася шестирічна Люда. Вона ще не ходить до школи.
Мама загадала Люді у хаті прибрати і квіти полити. Люда прибрала і квіти полила. А потім думає: „Зварю-но я борщу. Мама прийде з роботи втомлена. Хай відпочине”.
Зварила Люда борщ, покуштувала. Борщ несмачний… Оце мама сваритиме!
Прийшла мама з роботи. Здивувалася, що Люда варила страву. Насипала борщу, їсть і хвалить:
– Ой смачного ж ти борщу зварила, дочко!
Люді ніяково слухати ці слова. Адже вона куштувала борщ – він несмачний. Думає Люда: „Чому ж мама так мене хвалить?”

- Що не зрозуміла дівчинка?
 - Чому мама її хвалила?
(23 слайд)- Що навчають нас твори В. О. Сухомлинського?
Вчитель. «Люби рідний край і все, що тебе оточує» - так ми назвемо казки, які зараз розглянемо.
(Вірш «Журавлі» за мотивами казки В. О. Сухомлинського «Що найтяжче журавлям»).

Ання
Сумують, тужать журавлі
В осіннім небі батьківщини,
Бо їх від рідної землі
Женуть морози й хуртовини.
Доменіка
Але чого ж їм сумувать?
Вони летять до сонця, літа,
Привітно будуть зустрічать
їх теплий Ніл, яскраві квіти.
Сергій
А може, тяжкая дорога
Лякає наших журавлів?
Ні, зовсім інша в них тривога,
Тому вони такі сумні.
Мирослав
Найтяжче їм далеко жити
В чужій, нерідній стороні
І за берізками тужити,
Чекаючи весняних днів.
Вчитель. Послухайте казку «Лелеки прилетіли» («Чиста криниця». Читає вчитель). 
Лелеки прилетіли
Мама каже:
- Лелеки прилетіли, на крилах ключик від сонця при­несли. Відмикають тим ключиком великі золоті ворота, і сонце піднімається все вище й вище в небо. Розбуджує Дужі Громи в ярах. Прокидаються Дужі Громи, клекотять у хмарах, граються блискавками. Ось що приносять вес­ною лелеки.
Вони живуть парами, мостять гнізда на хатах і повітках.
- Де живе лелека - там щастя живе, - каже бабуся. -Бо лелека - сонячний птах. Він зустрічає сонце вранці й проводжає його на спочинок увечері. На зорі лелеки під­німаються з гнізда й злітають високо в небо. Там радісно клекочуть - вітають сонце. А ввечері стоять над гніздом і дивляться на захід…
- Чому бабуся сказала, що лелека - сонячний птах?
- Як лелеки прощаються зі своєю батьківщиною?
Отже, ми повинні теж любити свій край і свою рідну домівку.
Вчитель. Давайте згадаємо казки, які щойно прочитали, відповівши на запитання.
Запитання до класу:
1. В якій казці кіт гріє курча? («Як здивувався Мурко»)
2. В якій казці мама хвалить дівчинку за смачний борщ?
(«Чому мама так хвалить»)
3. Під яким деревом стояв зайчик і просив стиглих ягід? («Заєць і горобина»)
4. В якій казці розповідається про найдобрішу дочку? («Сьома дочка»)
5. В якій казці лелеки прощаються з Україною? («Лелеки прилетіли»)
6. В якій казці сестри принесли яблуко для мами? («Яблуко в осінньому саду»)
Олег
Сьогодні на уроці ми навчилися
як гарними нам буть,
Щоб ми казки ці знали
І завжди пам'ятали,
Людьми росли старанними і добрими були.
Коли ти будеш добрим,
Про тебе люди скажуть, добре слово
Ніколи не забудуть про ввічливість твою,
У школі і удома усім давно відомо,
Що добрих не народжують, а добрим стають. 
Вчитель. Казки - це дитинство людства і його мудрість. Читайте і слухайте казки, легенди, пісні, прислівя, приказки. Вивчайте казки, переказуйте. Нехай вони ідуть по світу, нехай живуть серед нас і після нас, хай виховують синів і дочок нашої землі, нашого народу, вчать, як треба по правді жити.
Вчитель. Так, людина починається з добра - до батька й матері, дідуся і бабусі, до рідної землі, до рослин і тварин. Добро - найголовніша риса характеру кожної людини. Отож, вам моє побажання: щоб краплину людської доброти ви пронесли через усе своє життя, щоб зло покинуло вашу душу, а натомість щоб завжди в ній панувало добро і совість.
(24 слайд) Людина починається з добра.
(25 слайд)Сказав мудрець:
- Живи, добро звершай!
Та нагород за це не вимагай
Лише в добро і вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра
Л. Забашта
Вчитель. Послухайте вірш Григорія Орла «Шана педагогу-творцю».
Богдан
Хто він - педагог - творець?
Вересень квіти зібрав
Скрізь, де вони пломеніли.
Тихо пройшов і поклав
їх на високій могилі.
Вадим
В ній Сухомлинський лежить -
Вчитель народний по праву.
Як нам його не любить?!
Він наша гордість і слава.
Назар
Вчитель, герой і поет,
З серцем палаючим Данко,
Справжній поет-гуманіст
Щастя творив до останку.
Богдан
Світлі ідеї його
Вічні, як води Дніпрові,
Наш видатний педагог
Повен добра і любові.
Назар
Дітям життя присвятив,
Все їм віддав без вагання.
Він їх безмежно любив,
Знав їх сердець поривання.
Доменіка
В спадщину нам залишив
Чисті джерела науки.
Нас з тих джерел напоїв
Духом надмірно високим.
Настя
Він залишив назавжди
Слід після себе у світі,
Слід той не зможуть змести
Сиві і славні століття.
Саша
Шану творцю віддає
Юних творців покоління,
Як в Сухомлинського, є
В нього талант і горіння.
Аня
В школах дитинство дзвенить
Щастям яскравим, як спалах,
Вересень тихо бринить
Росами срібними в травах. 
(26 слайд)
Вчитель. Ось і закінчилася наша подорож у країну казки, яку створив В.О. Сухомлинський. 
(27 слайд)
Читайте, слухайте його казки та пам
ятайте про великого педагога.
(28 слайд)




Немає коментарів:

Дописати коментар